Indian cinema in Spanish movie theatres ten years after Zindagi Na Milegi Dobara
Contenido principal del artículo
Resumen
The context of the present study is the transnational relationship between the Indian and Spanish film industries. A milestone in this relationship was the film Zindagi Na Milegi Dobara (Zoya Akhtar, 2011), which increased the visibility of Spain in India, and of India in Spain, leading to agreements to promote co-productions between the two countries. The main objective has been to analyze the presence of Indian cinema in Spanish movie theaters. For this purpose, the statistics of the Institute of Cinematography and Audiovisual Arts between 2015 and 2020 concerning the exhibition of Indian films in Spain have been analyzed, comparing them with other relevant Asian film industries: Japanese, South Korean, and Chinese. The main finding is that Indian films have a reduced presence in Spain compared to what would be expected due to their global relevance, and less than that of other Asian film industries. A limitation of this study has been the covid-19 epidemic, which may have affected the exhibition of Indian films in Spain. The original contribution of this study is that it suggests the need to rework the agreements for the promotion of film collaboration between the two countries.
Descargas
Detalles del artículo

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0.
Miguel Hernández Communication Journal es una revista de acceso abierto. Para publicar en MHCJ, los autores aceptan los siguientes términos:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
- Los autores renuncian a la percepción de beneficios económicos.
Citas
Benet, V. J. (2012). El cine español: Una historia cultural. Paidós.
Bose. M. (2007). Bollywood: A History. Tempus.
Elena, A. (1999). Los cines periféricos. África, Oriente Medio, India. Barcelona: Paidós.
Fraile Prieto, T. (2012). Músicas para persuadir. Apropiaciones musicales e hibridaciones genéricas en la publicidad audiovisual. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales Comunicación, 10, pp. 324-337. ISSN 1989-600X http://hdl.handle.net/11441/34371
Fundación Consejo España India. (2020). España India 2020. Una reflexión conjunta sobre el pasado, presente y futuro de las relaciones bilaterales. Documento de trabajo 8. Cultura y Deporte. https://mail.spain-india.org/es/informe_articulo/documento_8_cultura_y_deporte
García García, R. (2009). El Séptimo Arte. Ejemplo de análisis fílmico. Revista digital de Historia y Ciencias Sociales, 54, 1-15. ISSN 1989-4988 http://www.claseshistoria.com/revista/index.html
Gubern, R. (2009). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.
Hemmingway. E. (1995). The Sun Also Rises. New York: Simon & Schuster. (Original work published 1926).
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2002). Anuario de Cine. Año 2002. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2002.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2011). Anuario de Cine. Año 2011. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2011.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2015). Anuario de Cine. Año 2015. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2015.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2016). Anuario de Cine. Año 2016. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2016.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2017). Anuario de Cine. Año 2017. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2017.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2018). Anuario de Cine. Año 2018. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2018.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2019). Anuario de Cine. Año 2019. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2019.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2020). Anuario de Cine. Año 2020. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/anuarios/ano-2020.html
Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (ICAA). (2021). Anuario de Cine. https://www.culturaydeporte.gob.es/cultura/areas/cine/mc/anuario-cine/portada.html
Instituto Nacional de Estadística (INE). (2021). Número de turistas según país de residencia. https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=10822
Joshi, P. (2010). “Bollylite in America”. In S. Dickey, and R. Dudrah (Eds.), South Asian Cinemas: Widening the Lens. London: Routledge, pp. 39–53.
Martín Corrales, E. (2004). Asia en el cine español. Del patriotismo a la parodia. Revista española del Pacífico, 17, 55-68. http://www.unsa.edu.ar/histocat/hamoderna/alfonsomola.pdf#page=55
Méndiz Noguero, A. (2014). Estrategias de “city placement” (emplazamiento de ciudades en el cine) en la promoción del turismo español. El caso de Zindagi Na Milegi Dobara (Sólo se vive una vez, 2011). Pensar la Publicidad, 8(2), pp. 215-232. http://dx.doi.org/10.5209/rev_PEPU.2014.v8.n2.50734
Olmedo, V. (2002). La boda del Monzón. Cinemanía, 84, pp. 100-101.
Romero Escrivá, R. (2019). Sobre la "indianidad" del cine de Ray. Consideraciones en torno a "La trilogía de Apu". L'Atalante, 10, pp. 83-89. http://www.revistaatalante.com/index.php?journal=atalante&page=article&op=view&path%5B%5D=134
Saran, R. (2012). History of Indian Cinema. Diamond Books.
Val Cubero, A. (2016). Bollywood, de viaje por España/Bollywood: Traveling around Spain. Secuencias, 36, pp. 63-79. http://hdl.handle.net/10016/29540
Alameda, I. Z. (Director). (2013). Jaisalmer. Storylines Projects, & Cool Shot.
Alameda, I. Z. (Director). (2019). Alex’s Strip (La cinta de Álex). Storylines Projects.
Akhtar, Z. (Director). (2011). Zindagi Na Milegi Dobara (You Only Live Once). Eros
Worldwide, Excel Entertainment, Kanzaman, & UTV.
Akhtar, Z. (Director). (2015). Dil Dhadakne Do. Babieka, Babieka Spain, Excel Entertainment, and Junglee Pictures.
Akhtar, Z. and Kagti, R. (Creators). (2019). Made in Heaven. Excel Entertainment, and Tiger Baby Films.
Anand, V. (Director). (1966). Teesri Manzil. Nasir Hussain Films, & United Producers.
Bahrani, R. (2021). The White Tiger. Lava Media, ARRAY Filmworks, Netflix, & Noruz Films.
Chopra, Y. (Director). (1981). Silsila. Yash Raj Films.
Chopra, A. (Director). (1995). Dilwale Dulhania Le Jayenge. Yash Raj Films.
Gupta, S. (Director). (2017). Kaabil. Film Kraft.
Ho, B. K. (Director). (2019). Parasite. CJ Entertainment, & Barunson E&A.
Hussain, N. (Director). (1971). Caravan. Nasir Hussain Films, & T.V. Films Pvt. Ltd.
Larraz, J. R. (Director). (1973). The Uncertain Death (La muerte incierta). Jet Films, & Roas Produzioni.
Margareto. R. (Director). (2016). Bollywood made in Spain. Futura Films, & Sotano Films.
Merino, J. L. (Director). (1970). Slaughter on the Khyber Pass (El tigre del Kyber). Duca Internazionale, Hispamer Films, & Victory Films.
Nair, M. (Director). (2001). Monsoon Wedding. IFC Productions, Mirabai Films, Pandora Filmproduktion, Paradis Films, Baron Pictures, Delhi Dot Com, & Mirabai Films Delhi.
Neelakanta (Director). (2019). Zam Zam. Mediente International Films.
Rajamouli, S. S. (Director). (2017). Bahubali 2: The Conclusion. Arka Mediaworks.
Rodríguez, C. (Director). (2014). Night Falls in India (Anochece en la india). Atmo Media Network, Film i Väst, Jaleo Films, Producciones Sin Un Duro, & Strada Film.
Sáenz de Heredia, J. L. (Director). (1948). The Harvest is Rich (La mies es mucha). Chapalo Films.
Segura, S. (Director). (2020). Padre no hay más que uno 2: La llegada de la suegra. Bowfinger International Pictures, Atresmedia Cine, Mogambo, Sony Pictures International Productions, & Mama se fue de viaje La Película AIE.
Shankar, S. (Director). (2007). Sivaji: The Boss. AVM Productions.
Shankar, S. (Director). (2012). Nanban. Gemini Film Circuit.
Shetty, R. (Director). (2017). Golmaal Again. Mangal Murti Films, Reliance Entertainment, & Rohit Shetty Picturez.
Shetty, R. (2017). Golmaal Again. Mangal Murti Films, Reliance Entertainment, & Rohit Shetty Picturez.
Siminiani, L. (Director). (2013). Mapa. Avalon, and Pantalla Partida Producciones.
Tamhane, C. (Director). (2014). Court. Zoo Entertainment.
Tiwari, N. (Director). (2016). Dangal. Aamir Khan Productions, UTV Motion Pictures, & Walt Disney Pictures.
Turteltaub, J. (Director). (2018). The Meg. Di Bonaventura Pictures, Apelles Entertainment, Maeday Productions, Flagship Entertainment Group, & Gravity Pictures.
Varma, S. (Director). (2019). Ranarangam. Sithara Entertainments.
Yadav, L. (Director). (2015). Parched. Airan Consultants, Ashlee Films, Blue Waters Motion
Pictures, Marylebone Entertainment, & Shivalaya Entertainment.
Zafar, A. A. (Director). (2019). Bharat. AVA Films & Entertainment, Latina Pictures, Reel Life Production, Salman Khan Films, T-Series, and TOABH Talent Management.